Juni; lange dagen en verleidingen

24-11-2020

Dit jaar hebben we te maken met een prachtig voorjaar, helaas zijn we vrij beperkt in onze vrijheid in verband met de maatregelen rond het Coronavirus. Sinds 1 juni zijn de maatregelen iets versoepelt en kan er weer worden genoten van het lekkere weer op de terrassen. Het blijft wel lastig om goede keuzes te maken en een gezonde leefstijl vast te houden in deze tijden.

Probeer er in deze tijden voor te zorgen dat je een ritme vasthoudt waarin je 3 keer per dag eet; ontbijt, lunch en diner. Zo voorkom je dat je toch onopgemerkt de hele dag eet en misschien wel meer eet dan je zou willen. Zorg er bovendien voor dat je in beweging blijft en probeer een bewuste keuze te maken in wat je eet of drinkt!

Verfrissers

Soms krijg je onbewust meer calorieën binnen dan je dacht. Een drankje kan al meer calorieën bevatten dan je had verwacht, een voorbeeld hiervan:

  • Bier, wijn, milkshakes en frisdranken bevatten al veel calorieën. (150 ml rode wijn: 123 kcal, zoete witte wijn 144 kcal en droge witte wijn 100 kcal en een biertje per fles 150 kcal) Neem in plaats van deze drankjes wat vaker water, zelfgemaakte ice tea zonder suiker of light frisdranken. Hou je niet zo van water? Doe wat citroen, sinaasappel of andere fruitsoorten bij het water in en geniet van een heerlijk fris fruitdrankje!
  • Let goed op bij het kiezen van een ijsje. Het aantal calorieën verschilt enorm per ijsje. Waar een magnum rond de 260 Kcal bevat, zitten er in een Raket ijsje 40 Kcal. Je kan ook kiezen om zelf ijsjes te maken met bijvoorbeeld suikervrije limonade.
Ijsjes Kilocalorieën

Raket

40

Festini perenijs

50

Split

65

Schatkist

80

Twister

95

Calippo

100

Solero

100

Softijs (middel)

150

Cornetto

240

Magnum

260

Barbecueën

In de zomertijd wordt bij veel mensen thuis de barbecue aangezet. Dit betekent gelukkig niet direct dat er ongezond gegeten wordt. Bij de bereiding wordt bijna geen vet gebruikt. Een deel van het vet uit het vlees loopt vaak weg door het rooster, dit krijg je dus ook niet binnen. Je kunt ook kiezen voor mager vlees of vis op de barbecue of rooster groenten. Het bewust kiezen van de sauzen levert veel winst op!

Sauzen per sauslepel van 25 gram Kilocalorieën
Mayonaise 170
Mayonaise halfvet 100
Fritessaus 35% olie 93
Fritessaus 25% olie 73
Cocktailsaus 73
Pinda-/satesaus 67
Knoflooksaus 55
Sjasliksaus 27
Curry 26
Barbecuesaus 24
Tomatenketchup 22

 

Hapjes

Veel mensen gaan met dit mooie weer ’s avond nog even lekker in de tuin of op het terras zitten met een hapje en een drankje. Maar gelukkig kan je ook op deze momenten kiezen voor gezonde hapjes met minder calorieën:

  • Stukje 20+ kaas en komkommer
  • Toastje met filet american, selderie salade of komkommer salade
  • Augurk met ham
  • Een lekkere verse fruitmix in partjes
  • Stuk watermeloen

Bewegen

Wat ook belangrijk is bij een gezonde levensstijl is dat een mens genoeg beweegt. In de zomertijd zijn er genoeg leuke sporten om uit te voeren. Je kan de fiets pakken en de omgeving gaan verkennen of ga een stuk lopen na het avondeten. Op de heetste dagen kan je lekker naar het zwembad gaan om hier de dagelijkse beweging te krijgen en tegelijk ook nog eens af te kunnen koelen.

Al met al zijn er genoeg mogelijkheden om te genieten van eten en drinken in de warme zomermaanden. Je mag gerust af en toe genieten van een wijntje of biertje en een bitterbal, maar zorg er voor dat dit niet al te ‘gewoon’ wordt en je ook bewuste keuzes maakt op het terras of tijdens de barbecue.

Fijne zomer!

 

 

 

Categorie: Artikelen

Terug