Pasen en de tradities, koolhydraatarm een uitdaging?

15-03-2021

Pasen is van oorsprong een christelijk feest, van 2 dagen, Paaszondag en Paasmaandag, altijd 3 dagen na Goede Vrijdag en daarna duurt het 40 dagen tot Hemelvaartsdag. Het eten van Paaseieren is ontstaan in de Middeleeuwen, net als de Paasvuren. De Paashaas is pas veel later gekomen, rond 1825 stond het voor het eerst in een boek. (bron: Wikipedia)

Momenteel zijn de meest bekende paastradities; paastakken in huis, eieren schilderen en eten, paasontbijt, de paashaas, paasvuren en 2e paasdag is een vrije dag met vermaak en feest, wat veel mensen omzetten naar een dagje woonboulevard.

Echter in onze huidige Coronatijd is dat een hele andere situatie, want van bovenstaande kan en mag er niet zo heel veel. Op dit moment mag je nog slechts 1 gast thuis ontvangen per dag, dus dat maakt dat veel mensen het gezellig in huis met het eigen gezin zullen maken.

In de folders van de supermarkten komen momenteel al veel lekkernijen voorbij voor de Paasdagen, maar wat valt het op dat het erg veel zoete lekkernijen zijn. Echter ook voor de mensen die een koolhydraatarme leefstijl willen volgen, zijn er volop mogelijkheden. Ik wil u hierbij dan ook daarop gericht wat tips en adviezen geven.

Misschien vraagt het iets meer voorbereiding en kokkerellen, maar u zult ontdekken dat er veel mogelijkheden zijn. Het fijne is, dat bij Pasen eieren horen en daar kun je heel veel mee doen. Probeer echter wel consequent de koolhydraten laag te houden in de voeding.

Denk aan:

  • Gevulde eitjes
  • Hartige pannenkoekjes
  • Mini quiches met groente, vlees of vis
  • Yoghurt-avocado smoothie
  • Eieren in vleeswaren
  • Kaascrackers
  • Omelet ham en kaas of omelet tonijn
  • Gevulde paprika of tomaat
  • Gevulde avocado
  • cheesecakejes
  • (veel van deze recepten vindt u in de ‘ontbijt en lunch special’ van The New Food)

Wat daarnaast natuurlijk zeker ook zo belangrijk is, dat de tafel mooi is gedekt en het een feestelijke uitstraling heeft.

Tijdens mijn spreekuur komen vaak allerlei lekkere variaties langs die mensen maken. Sommige mensen zijn erg creatief in het zoeken naar mogelijkheden om lekker te blijven eten en toch niet teveel koolhydraten te nemen.

Hieronder staan dan ook een paar doorgestuurde recepten die ik met u wil delen. (natuurlijk met instemming van de  deskundigen). Vooral de chocolade liefhebbers komen hiermee erg aan hun trekken.

Muffins/Cakejes:

Nodig: 180 gram amandelmeel, 150 gram roomboter, 100 ml slagroom, 4 eieren, bakpoeder, snufje zout vanillearoma vloeibare zoetstof.

Bereiding: Verwarm de oven voor op 175 graden (niet te heet) en vet een bakblik in, doe amandelmeel, zout in een kom. Smelt de boter en voeg bijna alle boter toe aan meel. Roer de slagroom en eieren door het beslag, voeg zoetstof toe naar smaak.

Vul de muffinvormpjes en bak ze in 40-50 minuten goudbruin. Totaal 12 muffins en 2 gram koolhydraten per muffin

TIP! Eventueel toevoegen: blauwe bessen of stukjes appel en kaneel of hele kleine stukjes 99% chocolade.

Plak notenchocolade:

Nodig: ovenschaal, bakpapier, 160 gram100% chocolade, 200 gram gemengde ongezouten noten en zoetstof naar smaak.

Bereiding: Keukenpapier in schaal leggen. Noten op de bodem uitspreiden, zoetstof er over naar smaak, doorroeren, chocolade smelten (in magnetron in bakje of au-bain-marie)en over noten verspreiden. Daarna in de vriezer zetten en klaar.

Bevat 3 gram koolhydraten per chocolaatje.

    

 

Chocolaatjes:

Nodig: kleine papieren vormpjes, 100 gram 90% chocolade, 50 gram cashewnoten en zoetstof naar smaak.

Bereiding: 12 cashewnoten achterhouden (voor de garnering), rest vermalen (zo grof als je zelf lekker vindt) Chocolade smelten in bakje in magnetron en suiker en noten er door doen en in bakjes doen (zonder bakjes kan het ook in hoopjes op bakplaat) In vriezer en klaar.

    

Feestelijk toetje:

Nodig: (voor 2 porties) 200 ml slagroom, half doosje mascarpone, cacaopoeder en zoetstof naar smaak. (of slagroom, mascarpone en blauwe bessen)

Bereiding: goed mengen en in een mooi glas serveren.

 Bevat 2-3 gram koolhydraten per portie.

Eet smakelijk en fijne paasdagen!

Categorie: Recepten

Terug