‘De donkere dagen na de feestdagen, maar er is altijd licht aan de horizon’

Herkent u het gevoel na oud en nieuw, van alle feestdagen achter de rug en alles is weer ‘gewoon’ (voor zover je dat in de huidige tijd kunt zeggen). Maar…. Het duurt nog zo lang dat de dagen weer langer worden en het voorjaar er is. Het begint met opruim

04-01-2021

Er werd de afgelopen maand nogal wat ongezond gegeten, ook al was je het niet van plan, toch is er meer in gegaan dan je van plan was en zijn de goede producten naar de achtergrond geraakt. Conclusie er moet (weer) iets gebeuren.

 

Herpakken is hierbij een belangrijke term. Stel niet uit en begin nu. Je kunt niet meer veranderen wat er is gebeurd, maar je kunt het de komende tijd wel beter gaan doen.

Tips daarbij zijn:

  • Ruim alles wat je niet meer wilt eten op uit de kasten. Geef het weg of doe het weg.
  • Maak een plan, wat moet er bij jou weer gebeuren en noteer dat eens. Dan kun je jezelf de komende weken bewust maken van je plan en er weer naar kijken.

(het is immers bekend dat veel mensen binnen een week al terugval hebben)

 

Bij het maken van een plan is het belangrijk te kijken naar:

  1. Wat is je motivatie? (wil je het echt zelf?)
  2. Waarom wil je dit? (beschrijf waarom jij dit wilt doen)
  3. Wat moet er gebeuren? (kleine stapjes)
  4. Wie helpt je hierbij? (partner, dietist?)
  5. Welke stapjes wil je doen? (maak je plannen concreet)

 

Pik er bijvoorbeeld wekelijks een item uit waar je die week mee aan de slag wilt en beschrijf hoe je dat dan zou willen doen. (bv. meer bewegen, gezonder koken, porties kleiner, geen snoep halen, gezondere boodschappen doen, lijstje maken, verleidingen weerstaan)

Probeer vervolgens ook te bedenken hoe je dat dan wilt gaan doen, dus maak je plan nog duidelijker.

Bv. gezondere boodschappen doen, maar hoe ga je dat aanpakken:

  • Eetschema maken voor komende dagen
  • Boodschappenlijstje maken voor komende dagen
  • Niet met lege maag gaan winkelen
  • Lekkers in de winkel vermijden
  • Anderen boodschappen laten halen
  •  

 

Er is op de site van het Voedingscentrum veel informatie te vinden over gezond eten en gezond koken. Verdiep je erin en past het aan bij jou eigen situatie.

 

Denk ook na over je alcoholgebruik; de Gezondheidsraad adviseert: Drink geen alcohol of in ieder gevak niet meer dan 1 glas per dag. Misschien is dit wel het moment om tijdelijk even helemaal te stoppen, dan kies je voor ‘Dry Januari’. Het levert niet meteen gezondheidswinst op als je dit een maand doet, maar er is wel een psychologisch effect; je wordt je bewust van de hoeveelheid alcohol die je drinkt en het effect daarvan op je lichaam.

 

Conclusie: ga weer op zoek naar de balans en zorg voor een gezond en duurzaam lichaam, voor zover je daar zelf invloed op hebt, pak je kansen!

Categorie: Artikelen

Terug