Corona-kilo's

Nieuwe website, nieuwe start!

20-11-2020

We zitten op dit moment nog midden in de Corona pandemie. Vele weken geen ‘gewone’ consulten kunnen doen, alleen telefonisch en heel veel doorgeschoven naar een later moment. Gelukkig komt er weer een beetje ruimte in de richtlijnen om weer consulten in te plannen en ik ben er blij mee.

Deze website is vernieuwd door Rick Johannes, een ICT student, die naar wens alles heeft aangepast en ingepast. Ik hoop dat u er net zo van geniet als ik doe.

Ook de blogs krijgen een nieuwe impuls. Het is de bedoeling (minimaal) eens per maand een onderwerp te belichten. Deze keer wil ik het onderwerp: Corona-kilo’s bespreken. Om mij heen heb ik dit al meerder keren gehoord en gelezen. Het kost niet veel moeite om onderstaande items te vinden:

  • Bijna de helft van de mensen is dikker geworden sinds 'coronaquarantaine'
  • De strijd tegen de corona-kilo's is begonnen
  • De coronacrisis is waarschijnlijk ook een obesitascrisis
  • Hoe blijf je gezond eten en bewegen als je thuiswerkt vanwege corona?

We zitten op dit moment nog midden in de Corona pandemie. Vele weken geen ‘gewone’ consulten kunnen doen, alleen telefonisch en heel veel doorgeschoven naar een later moment. Gelukkig komt er weer een beetje ruimte in de richtlijnen om weer consulten in te plannen en ik ben er blij mee.

Deze website is vernieuwd door Rick Johannes, een ICT student, die naar mens alles heeft aangepast en ingepast. Ik hoop dat u er niet zo van geniet als ik doe.

Ook de blogs krijgen een nieuwe impuls. Het is de bedoeling (minimaal) eens per maand een onderwerp te belichten. Deze keer wil ik het onderwerp: Corona-kilo’s bespreken. Om mij heen heb ik dit al meerder keren gehoord en gelezen. Het kost niet veel moeite om onderstaande items te vinden.

Houd je gebruikelijke eetpatroon aan

We zitten op dit moment nog midden in de Corona pandemie. Vele weken geen ‘gewone’ consulten kunnen doen, alleen telefonisch en heel veel doorgeschoven naar een later moment. Gelukkig komt er weer een beetje ruimte in de richtlijnen om weer consulten in te plannen en ik ben er blij mee.

Deze website is vernieuwd door Rick Johannes, een ICT student, die naar mens alles heeft aangepast en ingepast. Ik hoop dat u er niet zo van geniet als ik doe.

Ook de blogs krijgen een nieuwe impuls. Het is de bedoeling (minimaal) eens per maand een onderwerp te belichten. Deze keer wil ik het onderwerp: Corona-kilo’s bespreken. Om mij heen heb ik dit al meerder keren gehoord en gelezen. Het kost niet veel moeite om onderstaande items te vinden.

Eet niet meer dan je nodig hebt

Gezond eten volgens de Schijf van Vijf is altijd van belang, of je nu thuiswerkt vanwege de coronamaatregelen of niet. Beweeg je veel minder dan dat je normaal doet? Probeer dan goed te letten op de hoeveelheden die je eet. Houd je gewicht in de gaten om te kijken of je lichaam in balans is en blijft.

Je huis gezond inrichten

Wist je dat jouw huis je helpt tot gezondere keuzes wanneer je veel gezond eten om je heen ziet? Zeker als je ook het ongezonde uit zicht zet. Doe de check hieronder of jouw huis je helpt om gezonder te kiezen. Je komt 23 vragen tegen achter de blauwe vierkantjes. Hoe meer je kunt zeggen 'Dat klopt', hoe gezonder je huis. Is een vraag niet van toepassing? Vul dan 'Dat klopt' in voor een juiste uitslag.

Beweging tijdens je werkdag

Bouw zoveel mogelijk vaste beweegmomenten op een dag in en zet deze ook in je (werk)agenda. Sta bijvoorbeeld op dezelfde tijd op en wandel een rondje door de buurt nu je geen reistijd naar werk hebt. Je kunt ook een vaste wandeling inplannen na de lunch. Houd daarbij natuurlijk wel 1,5 meter afstand tot andere mensen en mijd drukke plekken. Of ga een rondje fietsen aan het eind van de werkdag. Dit is meteen een goede reden om op de gebruikelijke tijd je laptop dicht te klappen.

Sta ook regelmatig op van je werkplek gedurende de werkdag. Doe hierbij eventueel wat rek- en strekoefeningen of loop een paar keer de trap op en af om weer fit aan de slag te gaan. Op het YouTube-kanaal van Alles over sport en op de website allesoversport.nl vind je inspiratie voor oefeningen en thuis bewegen. En denk ook eens aan het televisieprogramma Nederland in Beweging, elke dag om 06.00, 10.15 en 13.25 uur op npo1.

Heb je kinderen en/of werk je samen met je partner thuis? Doe bovenstaande activiteiten samen.

Alternatief voor de sportschool

Wil je een alternatief voor beweging op de sport- en fitnessclubs? Informeer of er online lessen aangeboden worden. Deze kan je gewoon thuis in je woonkamer volgen. Of denk aan buitensporten die je alleen kunt doen, zoals een rondje hardlopen. Ook kan je in de tuin gaan werken.

Houd voldoende afstand

Als je buiten gaat wandelen of sporten is het belangrijk om voldoende afstand tot elkaar te houden, namelijk 1,5 meter. Blijf thuis bij verkoudheidsklachten zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, hoesten, verhoging tot 38°C of koorts. Ook wanneer gezinsleden of huisgenoten luchtwegklachten hebben en daarbij benauwd zijn en/of koorts hebben moet je thuisblijven.

Categorie: Artikelen

Terug