De kerstboom is de deur uit, de oliebollen zijn op en het vuurwerk is de lucht in geknald. Een nieuw jaar, een nieuw begin met nieuwe goede voornemens. Eén van de meest gehoorde voornemens is meer sporten, met daarbij gezond eten. Maar hoe begin je hier mee en wat eet je dan?
 
Beginnen
Ieder begin is lastig, vooral als je niet weet hoe je moet beginnen. Het belangrijkste van een goed voornemen om gezond te eten is dat je het voor een lange periode vol kunt houden. Bedenk voor jezelf wat je graag zou willen veranderen en hoe je dit wilt gaan doen.
 
Volhouden
Vaak hoor je dat na een paar weken het doel al mislukt is en het goede voornemen naar volgend jaar wordt verschoven. Daarom is het belangrijk om eerst een makkelijk doel te bedenken en dit een periode vol te houden. Wanneer je merkt dat deze gewoonte in je systeem zit, kun je aan een volgend doel beginnen, net zolang totdat je al je doelen hebt bereikt en je merkt dat je nieuwe leefstijl eigenlijk vanzelf gaat.
 
Hoe ziet een gezond eetpatroon er uit?
De Schijf van Vijf van het Voedingscentrum bestaat uit 5 verschillende schijven met hierin producten die volgens de laatste wetenschappelijke onderzoeken goed voor je zijn en een gezond eetpatroon vormen. Wanneer je iedere dag alleen maar producten uit de Schijf van Vijf eet krijg je voldoende voedingsstoffen binnen. Op de site van het Voedingscentrum is een duidelijke tabel te vinden wat per leeftijdscategorie gegeten zou moeten worden (klik hier voor de tabel).
 
Nooit meer frisdrank, snoep of iets anders lekkers?
In de Schijf van Vijf staan alleen gezonde producten. Het Voedingscentrum een vuistregel bedacht om af en toe wat ongezonde producten te mogen nemen. Zo mag je elke dag niet vaker dan drie tot vijf keer per dag (dagkeuze) iets kleins en hooguit drie keer per week (weekkeuze) iets groots buiten de Schijf van Vijf nemen. Voorbeelden van een dagkeuze zijn een klein koekje, waterijsje, stukje chocolade of honing voor in de yoghurt. Voorbeelden van een weekkeuze zijn een croissant, een stuk taart, een glas frisdrank of een pizza. Voor meer voorbeelden van een week- of dagkeuze of om te kijken welke producten waar onder vallen kunt u hier terecht.
 
Wilt u een uitgebreid en persoonlijk voedingsadvies, maak dan gerust een afspraak!