Nog nooit eerder heeft de zon in de maand juli zoveel geschenen als dit jaar (1). Dit is zeer gunstig voor onze vitamine D gehalte, aangezien de meeste mensen niet aan hun hoeveelheid vitamine D toe komen (2). In dit artikel wordt verteld waar vitamine D goed voor is, hoe je er genoeg van binnen kunt krijgen en de voor- en nadelen van een overschot en tekort hiervan.
 
Wat doet vitamine D in ons lichaam?
Vitamine D is belangrijk voor sterke botten en tanden en bevordert daarnaast de opname van calcium en fosfor in het lichaam. Ook zorgt het voor een goede werking van onze weerstand en spieren (3).
 
Hoe krijg ik vitamine D binnen?
Vitamine D is één van de weinige vitamines die ons lichaam niet zelf kan maken. De belangrijkste bron om vitamine D binnen te krijgen is zonlicht. Daarnaast zit vitamine D ook in (vooral) vette vis en met mindere mate in vlees en eieren. Vaak wordt vitamine D toegevoegd aan vetten, zoals halvarine, margarine en bak- en braadproducten (4).
 
Wat zijn de gevolgen van een overschot of tekort?
Er wordt aangeraden om per dag 10 microgram vitamine D binnen te krijgen, volwassenen boven de 70 jaar wordt aangeraden om 20 microgram binnen te krijgen. Dit kan door bijvoorbeeld elke dag tussen 11.00 uur en 15.00 uur minimaal een kwartier in de zon te zijn. Daarnaast kun je ook voldoende binnen krijgen door het eten van de zojuist genoemde vetten (4).
 
    Gevolgen teveel aan vitamine D
Wanneer er langdurig te veel vitamine D wordt genuttigd, door bijvoorbeeld het slikken van een te hoge dosis vitamine D supplementen, kan er schade aan hart, nieren en bloedvaten ontstaan. Verder kan het zorgen voor misselijkheid, slaperigheid, verminderde eetlust en last van verstoppingen in de darmen.
 
    Gevolgen tekort aan vitamine D
Een tekort aan vitamine D belemmert de opname van calcium en de opbouw van de botten. Dit kan op vroege leeftijd zorgen voor een skeletafwijking bij kinderen en op late leeftijd kan dit osteoporose veroorzaken. Osteoporose is botontkalking, waarbij de kans op botbreuken is verhoogt. Tot slot kan een ernstig vitamine D tekort verlies van spierkracht en spierkrampen veroorzaken (3).
 
Welke groepen moeten extra suppleren?
Sommige groepen hebben meer vitamine D nodig dan dat ze uit zonlicht kunnen halen. Deze groepen zijn: kinderen jonger dan 3 jaar, volwassenen met een donkere huidskleur, vrouwen boven de 50 jaar en mannen boven de 70 jaar, volwassenen die overdag niet veel in de zon komen of hun huid bedekken en zwangere vrouwen (4). Overleg met je (huis)arts of diëtist of het nodig is om extra supplementen te nemen.
 
Wil je weten of je genoeg vitamine D binnen krijgt, doe dan de test op het Vitamine Informatie Bureau.