De zomer is begonnen, de zon komt er door. De vakantie staat voor de deur, in gedachten zit je al in je achtertuin of op een wit strand met een goed boek, denkend aan helemaal niks. Heerlijk zo’n luie vakantie, nergens je zorgen over maken, totdat het weer tijd is om te eten… Wat is de beste keuze om te eten tijdens vakantie terwijl je aan het lijnen bent?
 
Tijdens je vakantie heb je meestal andere gewoontes dan wanneer je bijvoorbeeld aan het werk moet; je slaapt langer uit, hebt vaak geen zin aan koken en gaat daardoor vaker uit eten of besteld sneller wat. De allerbelangrijkste tip tijdens je vakantie is: geniet van je vakantie, het lijnen staat even op de tweede plek. Gewichtsbehoud na je vakantie is ook al een hele prestatie! Nou hoor ik je al denken: 'Gewichtsbehoud tijdens mijn vakantie, hoe doe ik dit?' 
 
Eet tijdens je eetmomenten niet meer dan dat je normaal gewend bent en kies voor de gezonde(re) keuzes. Ontbijt of lunch je een keer buiten de deur, kies dan het liefst voor een volkoren broodje, is dit er niet, kies dan voor een bruin broodje. Ook kun je gaan voor een frisse salade, gevulde wrap met groente en kip/vlees of een tosti.
 
Ben je van plan om uit eten te gaan, zorg er dan voor dat je zonder honger van huis gaat. Doordat je zonder honger van huis gaat is de kans om te veel te eten kleiner. Maak van tevoren een keuze of je een voor- óf nagerecht neemt. In plaats van een nagerecht kun je bijvoorbeeld ook een kop thee of cappuccino nemen, een nagerecht is namelijk een caloriebom!
 
Ook een drankje tijdens je vakantie moet zo nu en dan kunnen. Het beste is om je wijntje of biertje te bewaren voor een speciaal of bijzonder moment, waardoor je er meer van geniet. Daarnaast is een light frisdrank of een water met smaak (met of zonder prik) de betere keuze om te drinken.
 
En als laatste tip: beweeg! Ga niet de hele dag in de zon liggen of van terras naar terras. Zo zie je ook nog wat van de omgeving, win-win!