Van 11 maart tot en met 17 maart is de Nationale Week Zonder Vlees. Deze week is in het leven geroepen om vaker een dagje (of langer) geen vlees of vis te eten. Hierdoor zorgen we voor minder uitstoot van broeikasgassen die bijdragen aan een beter klimaat en minder watergebruik. Mensen die geen vlees of vis eten, noemen we vegetariërs. Zelfs als er één dag per week geen vlees of vis wordt gegeten levert dit al milieuvoordelen op. Mensen die minstens één dag geen vlees of vis eten noemen we flexitariërs. Waar moet je op letten als je flexitariër of vegetariër bent of wilt worden?
De kerstboom is de deur uit, de oliebollen zijn op en het vuurwerk is de lucht in geknald. Een nieuw jaar, een nieuw begin met nieuwe goede voornemens. Eén van de meest gehoorde voornemens is meer sporten, met daarbij gezond eten. Maar hoe begin je hier mee en wat eet je dan?

We hebben het allemaal wel eens, nog even snel boodschappen doen voor het eten aan. Je stapt de winkel binnen en de geur van verse broodjes komt je tegemoet, terwijl je al zo’n zin hebt aan eten. Op je lijstje staan maar 5 dingen en je verlaat de winkel met je armen vol, want je had toch geen winkelwagen nodig voor die paar dingen?

De dagen worden korter, de bladeren vallen van de bomen, buiten wordt het kouder… De herfst is in aantocht. Maar niet alleen de herfst, ook de thermometers en zakdoeken komen weer tevoorschijn. Je hebt vast wel eens van iemand gehoord dat extra vitamine C helpt om ziekte te voorkomen, maar wat is hier van waar? 

Nog nooit eerder heeft de zon in de maand juli zoveel geschenen als dit jaar. Dit is zeer gunstig voor onze vitamine D gehalte, aangezien de meeste mensen niet aan hun hoeveelheid vitamine D toe komen. In dit artikel wordt verteld waar vitamine D goed voor is, hoe je er genoeg van binnen kunt krijgen en de voor- en nadelen van een overschot en tekort hiervan.